Čínský herbář
Čeština

Příjem kurkuminu a jeho přestup do krve u dobrovolníků

Kurkumin je žlutý až oranžový pigment, který se nachází v oddenku rostliny Curcuma longa ‒ kurkumy dlouhé, který se suší a využívá jako koření či do směsí koření. Kurkuma je nedílnou součástí asijské kuchyně, ale také tradičních medicín, ať už se jedná o ajurvédu, či tradiční čínskou medicínu. Současné studie také dokládají, že kurkumin má léčebný potenciál. Jsou přístupná data, která ukazují, že kurkumin působí protizánětlivě, protirakovinně, má silné antioxidační účinky, podporuje trávení atd.

kurkuma

V této studii se však autoři nezaměřovali na účinky kurkuminu, ale na jeho vstřebávání, pokud jej užíváme. Mnohé látky se z trávicí soustavy velmi špatně vstřebávají, např. vitamín B12, vhodnější je podávání podkožně nebo pod jazyk. Někdy vstřebávání pomůže, pokud se zvolí jiná forma léku, např. alkoholový extrakt, tobolky s tukovými částečkami, na které se látka naváže atd. Nejinak je tomu i u kurkuminu

Autory zajímalo, zda i příjmem „obyčejné“, v obchodech dostupné kurkumy můžeme dostat potřebné látky do krve, tedy zda se vstřebají.

Testovali hodnoty kurkumoidů (kurkuminu a jemu podobných a odvozených látek) v krvi lidí z jižní Asie, kteří běžně využívají kurkumu při vaření.

U jednoho člověka byl v krvi nalezen čistý kurkumin, a u všech testovaných lidí se podařilo najít kurkumin navázaný na jiné látky, je konjugován. Během transportu ze střeva či v krevním oběhu se naváže na další sloučeniny, což mu dodává stabilitu a také tak může být transportován. Tato vazba však může snížit jeho účinky. Vzniká třeba kurkumin glukuronid. Jeho koncentrace v krvi je 30 minut po jídle 47,6 ± 28,5 nM. Kurkumin se také může vyskytovat v podobě demethoxy kurkuminukurkumin sulfátu. Kurkumin a jeho metabolity jsou v krvi ještě minimálně 8 dalších hodin po příjmu jídla s kurkumou

Studií se tedy podařilo prokázat, že i při využití kurkumy v kuchyni, je kurkumin v určité míře vstřebatelný a je možné ho/jeho sloučeniny detekovat v krvi. I tyto konjugované formy v malé koncentraci mohou mít farmakologické účinky, které budou prospěšné lidskému zdraví. Vyplatí se tedy využít i koření, ale mnohem lepší je využít preparáty, které jsou na trhu a které mají vyšší koncentraci kurkuminu v jedné tobolce i než velký talíř jídla s kurkumou. Logicky se pak do krve z trávicího traktu dostane více zdraví prospěšného kurkuminu. Již zde padlo, že vstřebání může zvýšit i forma přípravku a přídatné látky, což výrobci preparátů vědí a vyrábí takové lékové formy, aby zajistili co nejvyšší vstřebatelnost kurkuminu. 

Mahale JSingh RHowells LMBritton RGKhan SMBrown K. Detection of Plasma Curcuminoids from Dietary Intake of Turmeric-Containing Food in Human Volunteers. Mol Nutr Food Res. 2018 Jun 26:e1800267.